luni, 3 iunie 2013

Iasul sub ocrotirea Cuvioasei Parascheva

"In suntetul colpotelor si in armonia frumoaselor cantari bisericesti, sfintele moaste ale Cuvioasei Parascheva au fost asezate cu mare cinste in biserica manastirii Sfintii Trei Ierarhi, la 13 iunie 1641.

Sfintele moaste au ramas aici pana in anul 1884. Incepand  lucrarile de restaurare ale sfantului locas, ele au fost mutate in paraclisul manastirii. Dar, in noaptea de 26 decembrie1881, a izbucnit un incendiu din cauza unei lumanari ramasa aprinsa chiar langa racla de lemn in care se aflau moastele. Focul s-a extins la catafalcul pe care era asezata racla si , arzand mocnit toata noaptea, a prefacut totul intr-un morman de jar. A doua zi, s-a constatat ca cinstitele moaste au ramas neatinse.

Ele au fost mutate in Catedrala Mitropolitana din Iasi, unde se afla si aztazi.      Sfintele moaste sunt cinstite de toata obstea drept credinciosilor moldoveni. Acestia o roaga pe Sfanta Parascheva sa mijloceasca pentru ei inaintea lui Dumnezeu, considerand-o ocrotitoarea Moldovei.

Aceasta calitate s-a adeverit si in timpul celor doua razboaie mondiale, cand orasul Iasi a fost protejat de furiile razboiului. Catedrala Mitropolitana, unde se afla moastele Sfintei Cuvioase Parascheva, nu a fost atinsa de nici un obuz. Batranii povestesc ca in timpul razboiului ostasii vedeau noaptea o femeie uriasa, deasupra orasului Iasi, ce-si inalta mainile catre cer, intr-o tainica rugaciune."

fragment din cartea Sfanta Cuvioasa Parascheva, apartinand seriei Sfintii, prietenii lui Dumnezeu si ocrotitorii copiilor.

Astfel am gasit noi Iasul; ocrotit de o liniste binecuvantata, cu  biserici si statui rasarind la tot pasul, cladiri istorice alaturi de altele moderne, ziduri de manastiri, alei strajuite de tei, si parcuri mari, frumos ingrijite care iti incanta privirea si iti bucura pasii.
Biserica Sfantul Nicolae Domnesc

Scoala primara Gheorghe  Asachi

Dintre atatia tei, unul dintre ei, cu rezonanta aparte  ne-a  facut sa ignoram ploaia torentiala si  sa iesim din masina pentru a traversa Parcul Copou care adaposteste cu mare grija Teiul lui Eminescu.

La 1.07.1875 Eminescu este numit de Titu Maiorescu in functia de revizor scolar pe doua judete - Iasi si Vaslui. Astfel incepe sa ia contact Eminescu cu Iasul; acesta devine orasul sau de bastina, leaganul marii sale iubirii.

" Fruntea alba-n parul galben
Pe-al meu brat încet s-o culci,
Lasind prada gurii mele
Ale tale buze dulci...

Vom visa un vis ferice,
Ingina-ne-vor c-un cânt
Singuratice izvoare,
Blinda batere de vint;

Adormind de armonia
Codrului batut de ginduri,
Flori de tei deasupra noastra
Or s
ă cada rinduri - rinduri."

Aici leaga o frumoasa si trainica prietenie cu Ion Creanga; adeseori "la bojdeuca badiei Creanga  aveau sa stea la povesti pe prispa si la un pahar de vin".

Dupa ce ne-am bucurat de vederea teiului, a aleilor largi, marginite de diverse statui, busturi, vase de ceramica, lucrari abstracte - opere ale tinerilor artisiti de la Facultatea de arta, am plecat mai departe  cu gandul sa vizitam serele Gradinii botanice. Ne-au incantat  speciile deosebite si rare de plante aduse din toate partile lumii, desi in sere ploaia se strecura prin toate crapatuile, iar temperatura era la fel de scazuta ca afara. Insa Gradina botanica vreau s-o prezint intr-o alta postara, in care voi lasa mai mult pozele sa vorbeasca.

De aici ne-am indreptat catre Manastirea Golia, "mare minune si podoaba a orasului Iasi", a carei atestare este cunoscuta inca de la 1564, avand ca prim ctitori pe Maxim Burnaru si sotia sa Antima. << Totusi, numele manastirii vine de la marele logofat Ioan Golia amintit pentru prima data pe un Tetraevnghel, in 1575.

Hramul bisericii este Inaltarea Domnului, aceasta fiind refacuta la dimensiunile actuale de domnitorul Vasile Lupu inte anii 1650-1653 si terminata de fiul sau Stefanita in 1660.
Pictura bisericii este de exceptie; Sfintii au fruntile inconjurate de nimburi, cu rozete sculptate, braie si floralii de inscriptie populara.>>

din pliantul de prezentare al Manastirii Golia

Un aspect grandios il ofera si zidul manastirii care are o inaltime de 9 metri, o latime de 1 metru si turnul clopotnitei de aproape 30 metri inaltime, executat din blocuri mari de piatra si din care pe vreme frumoasa se poate vedea  Iasul in toata maretia  lui.

Epivata, vazand lauda pamantului ei rasarind dintru ale sale, cu bucurie te-a intampinat,Preacuvioasa, marindu-te cu mare cucernicie; iar noi care in urma ne-am invrednicit a dobandi moastele tale,cum vom putea indestul a provadui minunile pe care le-aifacut, de nu cantam acestea:

Bucura-te, luminatoarea Moldovei;
Bucura-te, sprijinitoarea Epivatei;
Bucura-te, invatatoarea parintilor tai;
Bucura-te ceea ce n-ai adunat averi pamantesti;
Bucura-te,  adunatoarae cerestilor daruri;
Bucura-te, ceea ce n-ai primit hainele cele scumpe;
Bucura-te, cinstitoarea hainei smereniei;
Bucura-te, indreptatorea mandriei;
Bucura-te, cinstitoarea fecioriei;
Bucura-te, sprijinitoarea batranilor;
Bucura-te, osandirea dusmanilor;
Bucura-te, Parascheva, mult folositoare!